2008. június 25., szerda

Harm Reduction // Ártalomcsökkentés

(Végre nekiveselkedem annak a két (három?) bejegyzésnek, amelynek éppen csak címet adtam, hogy el ne feledkezzem róluk végleg... Ez május 21-ről való, de a mostani dátummal fogom elmenteni, különben senki sem találná meg.)

Ezen a bizonyos májusi kedden (?) tehát a Lifeline nyílt napján jártam, az ő legfőbb tevékenységük pedig éppen ez: ártalomcsökkentés. Elsősorban kábítószeresekkel dolgoznak (illetve tanácsadással nem-használó érintetteknek, illetve van egy sor remek kiadványuk is), de nem kizárólag drog-témában: van pl. orvosuk (vagy legalábbis valami nővér-féle), aki rémséges dolgokat mesélt lábfekélyekről (az intravénás droghasználók között nagyon magas a trombózisosok aránya is, nyilván a fekélyesedés is keringési zavar), meg teszteket is csinálnak, dolgoznak pl. egy sor prostituálttal is, akik java része kelet-európai (és persze nem nagyon értik egymást)...
De a lényeg a tűcsere. (Életembe' nem gondoltam volna, hogy ennyiféle tű van...) Meg hogy osztanak valami más savat, amelyik nem teszi annyira tönkre a vénát, mint a citromsav (a pontos mechanizmussal nem vagyok tisztában, de úgy tűnik, a por-drogokat citromsavas vízben „szokás” feloldani, hogy injektálni lehessen — az pedig jól szétmarja az érfalat); meg kicsi szórólapokat arról, hogy hogyan tudod nagyobb eséllyel nem szúrni át a vénád túlsó falát is; meg ilyenek.
Persze, ennél távolabbra mutat a dolog: a tapasztalat azt mutatja, hogy pár hét (hónap, év...) „beetetés” ((értsd jól)) után könnyebb valamiféle egyéb szolgáltatások felé mozdítani a usert: orvos, érdeklősés esetén tanácsok a ritkább használathoz (to cut off on sg), detox és mentális segítség előtte-alatta-utána...

Mindenesetre én kept wondering (nem győztem csodálkozni). Mért gondolom azt, hogy fényévekre vagyunk ettől az alapállástól? Otthon valószínűleg az lenne a vélemény, hogy ettől csak több lesz a narkós, pedig... hát, én igazán nem értek hozzá, de valahogy nehéz elképzelnem akárkit, aki azt mondja, hogy „Remek! Ha kapok steril tűt, akkor igazán nincs mit aggódnom! Hajrá!” Szerintetek hogy van ez?

Nincsenek megjegyzések: